Monday, November 28, 2016

7 Days, 1 Week Blog Challenge | Day #5: A Book Review

Assalamualaikum...
Annyeong Haseyo...
I'M A BACKPACKER: KOREA by Halian Azurin

"Apa rasanya menjadi backpacker di Korea? Seorang diri tanpa ada sebarang kenalan. Bagaimana mahu menghadapi ragam hidup masyarakat Korea yang kita hanya kenali melalui kaca tv? Di mana pula tempat-tempat wajib untuk dikunjungi dengan bajet yang sangat ekonomi?"

Temui jawapan untuk soalan-soalan di atas menerusi buku inišŸ˜‰One of my dreams, nak travel around the world suatu hari nanti. Of course laa Korea Selatan ada dalam list. Heheh. Teringin nak jadi backpacker. So, nampak ada orang offer buku ni, terus order.

Banyak info korang boleh dapat melalui buku ni. Antaranya basic things pasal penduduk kat sana, contoh, segala days yang diorang sambut kat sana; White Day, Black Day, Pepero Day. Kalau Kpopers mesti tau pasal Days ni kan? Selain tu, pasal bahasa diorang, tulisan hangul and ayat yang kita boleh guna untuk communicate dengan Koreans. Boleh laa korang belajar dulu perkataan dia and ayat sikit, mana lah tau pergi sana, nampak simple words boleh baca. Huruf hangul senang nak ingat. 

Buku ni jugak ada info pasal 4 musim di Korea. Ada suggestion barang apa kena bawak ikut musim masa kita pergi sana tu. Apa yang kena pakai pun penulis include sekali. Bagus kan? Boleh kita prepare siap-siap. 

Tips macam mana nak survive di Korea (Survival Skill) and tips untuk tak sesat di Korea pun ada. Kat mana nak tinggal, kat mana nak cari makanan halal, macam mana nak solat and survival dalam toilet. Toilet diorang takmacam toilet kita. sekian. hahah. Sesuai sangat laa tips tu untuk backpackers or solo traveleršŸ˜ 

Pasal sejarah Korea pun ada tau. Boleh study dulu sikit. So, sampai sana nanti macam tak terkejut sangat. hehehe. Nak tahu pasal akar umbi Kpop?? Dalam buku ni ada cerita^^ Selain Seoul, penulis ada jugak cerita pasal Busan and Jeju. huwaa. teringin nak pergi dedua ni! lepas baca buku ni, lagi rasa nak pergišŸ˜¢

Dalam buku ni ada kupon ekslusif Shin Chon Hostel Guest House. Dapat discount plus ada peta macam mana nak ke guest house ni? Nak? Beli buku ni. 

"Ini bukan sekadar buku panduan untuk survival di Korea. Ia adalah buku yang membicarakan tentang manusia dan budaya. Pengembaraan ke Korea akan lebih bermakna sekiranya kita mampu mendalami sisi-sisi Korea yang tidak terpapar di kaca tv. Dalam buku ni, tidak ada yang imaginasi, yang ada hanya realiti"

Published by: Puteh Press
Price: RM23 (SM) / RM26 (SS)
 

2 Stars Talking:

Amin Hakim said...

Kebetulan saya plan nak ke korea bln 1 nie.. bole beli buku nie ☺☺☺

Unni anje said...

Pernah tgk rakan blogger share pasal buku ni.. Huhuhu.. Budak kpop wajib ada!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...