.

.
"Sweetest Festival Ever" 13 May 2017 | Red Carpet Avenue Strand Mall, Kota Damansara

Tuesday, November 2, 2010

Banjir :: Perlis 2010 [Part 1]

 Assalamualaikum dan salam 1Malaysia ..

sekarang neyh , seperti pengetahuan semua...Perlis sedang dilanda banjir .. banjir yang disebabkan oleh hujan lebat tanpa henti selama lebih kurang 48 jam. banyak kawasan dah dinaiki air. pagi tadi fina tak pi sekolah pun. sekolah fina dah dinaiki air. huhue~ dan kebanyakan jalan2 utama dah ditutup. abang long pun balik kerja awal sebab pejabat dia masuk air. humm...nak pi tengok keadaan kat sekolah. tapi mak tak bagi. boring siot dok kat rumah + ada keinginan nak pi tengok banjir tu. hehehe. so, lepas makan t/hari, fina ajak mak dengan adik keluar. diorang setuju. so, kami pun pi lar jalan2 kat luar.. ( masa nak keluar tu .. lebih kurang pukul 1petang, fina ternampak air longkang depan rumah hampir penuh. belakang pun sama. OMG~! risau ! yelah, tak penah lagi rumah fina masuk air masa banjir. huhue~ risau, risau jugak. keluar, tetap keluar...hehe ) . nie antara gambar yang sempat fina snap masa keluar jalan-jalan pi tengok banjir di sekitar rumah fina ................

~ senaman kaki . best oOoO~ heee~ (^^,) ~


[1:32pm] ~ ayaq baru dok naik ~

[1:34pm]

~ my adek yang suka main ayaq . ~

[1:39] ~kedai makan :: tempat abg long dok buat part time job~

[ 1:39pm] ~ " lalu cepat !! air tak naek lagi !! " ~

[ 1:46pm]


[1:48] ~jalan ke SK dan SMK Putra ~

[1:50pm] ~ redah jerr sementara boleh ! ;)~

[1:51pm]

[1:52pm] ~ kedai makan :: tempat mak kerja ~

[1:54pm] ~ " kesian dia !!! " :( ~

[1:56pm] ~ tempat paling dalam kat kawasan neyh .. ~

~atas sikit dari lutut . ~

[2:05pm] ~snap pix sebelum air naik lagi teruk ... huhue~


[2:07pm] ~ memang air semakin naek ! ~

[2:09pm] ~ masa untuk balik tgk keadaan di rumah ~

[2:14pm]

~ jalan depan Taman Desa Katong ~


jalan punya jalan....fina rasa macam air tengah dok naik lagi...mak pun rasa jugak...arus air tu bergerak pelik jer... so, apa lagi...tahap kerisauan pun semakin tinggi larh. teringat air longkang kat rumah tadi . huhue~ jadi, kami ambil keputusan untuk balik tengok keadaan rumah......

[2:16pm] ~ OMG~! masa keluar tadi xda pun air nie . confirm ! air tengah dok naik . ~

[2:17pm] ~ belakang rumah~

[2:56pm] ~depan rumah .~


hah !! nampak tak pix kat atas tuh ??? air dah naik ! tunggu masa nak masuk dalam rumah jer... bila tengok jer air tuu, fina terus masuk bilik, selamatkan apa yang patut, barang-barang yang penting ( semua barang dalam bilik fina penting uke ! hehehe ). first sekali, fina selamatkan komputer ! penting owh ! wayernya fina letak bagi tinggi. if jadi apa-apa kat komputer nie, menangis tak berlagu laa fina jawabnya.. hehehe. lepas tu, BUKU TEKS ! ingat nak bg hanyut dengan air banjir dah, tak payah susah2 pulangkan nanti..tapi fina pelajar yang baik ( perasan !! )...so, selamatkan jugak laa. heeee~ (^^,) dan semua barang2 yang rendah, fina letak bagi tinggi2..berharap sangat-sangat, tak ada 1 barang pun dalam bilik nie akan rosak ... :) yang mak pulak, usaha selamatkan peti ais dengan mesin basuh ( yelah, kalau rosak dua tuu..tak de duit ouh nak beli lain ! ) ...............

[3:44pm] ~ korang perasan tak ?? pix sebelum nie...kat jalan depan tu, xde air pun .. dlm pix nie, ADA !! ~

[3:54pm]

[3:58pm] ~ Lorong 3, TDK ~

[4:04pm] ~ awat muka jdi gituu ??? hahaha :P~

~ selamatkan kenderaan anda !! ;) ~

[4:38pm] ~ rumah saia 'terapung' ! ~

[4:50pm]

[4:54pm]


paras air semakin meningkat.. 1 taman dah penuh dengan air. dah macam taman perumahan terapung pun ada.. huhue~ semua orang kat dalam taman nie usaha selamatkan kenderaan masing-masing. fina dengan adik pulak, pi jalan-jalan pusing taman. humm....nak tengok taman terapung ??? hehehe~ tengok pix kat bawah nie...............


~ UTAMAKAN KESELAMATAN !! ;) ~

[5:18pm]

[5:23pm] ~ crystal clear :) ~

[5:24pm] ~ Lorong 2 - TDK ~

~ Lorong 2, TDK ~

[5:26pm] ~Lorong 3 - TDK ~

[5:27pm] ~ Lorong 5 - TDK ~

[5:32pm] ~ budak2 nak p main air ~

[5:36pm] ~ Jln Padang Katong ~

[7:00pm]

[7:31pm] ~ air dah masuk ! ~

[8:52pm]

hummm~ nie kali pertama rumah fina dinaiki air. banjir kali nie memang teruk lagi dari banjir besar di perlis 5 tahun lepas...jiran2 cakap, masa tahun 2005 dulu, taman nie tak dinaiki air sikit pun...tapi tahun nie ??? hummm..... kuasa Allah kan..mybe ada hikmah di sebalik semua nie... :)

[10:16pm]

air masuk tak teruk sangat..lebih sikit dari buku lali...humm..tadi tok fina tpon, sowh balik tidur rumah dia..rumah dia air tak naik .. nak p mcm mana ?? air depan taman tuu dalam gler kowt ... kalo naek moto, confirm mati punya motor tuh ! so, mak tpon bomba, nak minx tolong mai amek n hantar pi rumah tok. sampai ke sudah ! bomba tak mai pun ! tidur dalam air laa kmi 1 family . huhue~ nak buat mcm mana..nasib3.... ( bukan tdur betul3 dalam air ok...tidur atas sofa..huhu~ ) . ok lah ! saia maw tidur sudaa ... papai ! assalamualaikum............



* saat2 nie tidak akan aq lupa sampai bila-bila.......



0 Stars Talking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...